Wat bieden we onze huurders?

Ik huur

  • betaalbare woningen die voldoen aan de kwaliteitsnormen
  • een huurcontract van lange duur met het oog op langdurige woonzekerheid
  • huurbegeleiding waarbij de huurder geïnformeerd wordt op zijn rechten en plichten als huurder
  • klusbegeleiding, om onze huurders te ondersteunen bij het uitvoeren van kleine klusjes of bij het onderhoud van de woning en de aanwezige installaties
  • een voordelige brand -en inboedelverzekering
  • de aanvraag voor huursubsidie voor de huurders die hier voor in aanmerking kunnen komen.
    Zo wordt de te betalen huurprijs draaglijker.

Klik hier voor de gedetailleerde uitleg over de huursubsidie.

  • de aanvraag voor vermindering op onroerende voorheffing en opvolging van de betaling

Als de huurder 2 of meer kinderen ten laste heeft en/of minstens voor 66% invalide is, heeft deze recht op een jaarlijks bedrag. Dit bedrag krijgt de eigenaar in korting op de betaling van de grondlasten. Hij moet dit bedrag storten naar het SVK zodat deze het in vermindering kan brengen van de verschuldigde huur van de onderhuurder.

Klik hier om naar de website van het dienst onroerende voorheffing te gaan.

  • Om de huurders voldoende te informeren wordt ook een intern huurreglement meegegeven bij de aanvang van het contract, het document hiervoor vindt je hiernaast

Mijn Woning

Samen dragen we zorg voor je woning. Dit betekent dat soms jij een herstelling moet uitvoeren of dat wij de eigenaar hiervoor aanspreken. Breng ons altijd op de hoogte. Ook bij twijfels contacteer je ons. 

Onderhoud en kleine herstellingen

Jij moet de woning onderhouden: hou je woning, het terras, de tuin … netjes. 

Ook sta je in voor kleine herstellingen. Zo vervang je zelf gebroken ruiten, kapotte stopcontacten, lampen, schakelaars, … Als je een slecht toestel gebruikte of de woning slecht onderhield, sta je ook in voor de herstellingen. Voorbeelden zijn: verstopte verluchtingsroosters, kapotte dampkap of lavabo, slecht gebruik van de verwarmingsketel, …

Is er iets stuk, en kan je het zelf niet herstellen zoals een gebroken ruit? Verwittig ons dan. Vaak kunnen we zorgen dat die problemen verholpen worden tegen een beperkte kost.

Grote herstellingen

Wij zorgen voor herstellingen die moeten gebeuren door slijtage, ouderdom of overmacht. Wij spreken de eigenaar aan als bijvoorbeeld een raam barst door een onverwachte, hevige hagelbui (overmacht). Ook verborgen gebreken moet de eigenaar herstellen. Als je woning bijvoorbeeld vochtige plekken heeft door een slechte constructie van de afvoerbuizen, dan manen wij de eigenaar aan om dit te herstellen.

Hoe werken we concreet?

We geven twee voorbeelden van wie wat moet herstellen en betalen. 

  • Het tuinonderhoud: jij betaalt voor het onderhoud, maar de eigenaar betaalt voor de aanleg.
  • Jij betaalt voor het onderhoud van je individuele verwarmingsketel. Is er iets kapot, dan spreken wij de eigenaar aan. Tenzij het toestel is kapotgegaan doordat jij het slecht gebruikte of niet liet nakijken zoals dat verplicht is. 

Maak je opzettelijk dingen kapot? Dan betaal je zelf alle kosten. Bovendien vinden we het zeer erg dat je dit doet. We kunnen daarom je huurcontract stopzetten.

Mijn buren

Je buren kies je niet. Ze wonen gewoon naast, boven of onder je. Toch heb je dagelijks met elkaar te maken. Door rekening te houden met elkaar blijft het leuk in jouw buurt.

Enkele tips voor een goed contact:

  • Groet je buren, dat is aangenaam.
  • Maak een praatje, dan weet je wat er leeft.
  • Zorg dat het stil is tussen 22 uur 's avonds en 7 uur 's morgens. Kondig een feestje of mogelijke geluidshinder aan, maar beperk eventuele overlast tot een minimum.
  • Laat geen voorwerpen of afval slingeren in de gang of op de stoep.
  • Help spontaan een handje als je ziet dat je buur het kan gebruiken.

Meer tips lees je in het burenboekje of in het boekje ‘oh ja… de buren! [pdf – 2,1 MB].

Mijn huurcontract en huurprijs

Als je gezin groter of kleiner wordt, dan moet je dit binnen de maand aan ons laten weten. Je gezinsgrootte bepaalt namelijk welke woning best bij je gezin past: als je woning te groot of te klein wordt, dan kan je verhuizen. Dit noemen we een mutatie.

Wat moet je zeker laten weten? 

  • Je krijgt een kindje.
  • Een kind of andere bewoner verlaat de woning.
  • Je gaat scheiden of uit elkaar met je partner.
  • Er is iemand overleden.
  • Er komt iemand bij je gezin wonen. 

Opgelet: als de persoon die bij jou komt wonen een volwassene is, dan moet je dit vooraf laten weten. Deze persoon moet ook voldoen aan alle inschrijvingsvoorwaarden voor een sociale woning, behalve die van het inkomen. Je woning mag niet te klein worden als deze persoon bij jou komt wonen. Hij of zij moet ook de huurovereenkomst mee ondertekenen.

Personen die tijdelijk in je woning komen wonen, worden geen huurder en moeten geen huurovereenkomst ondertekenen. Maar, je woning mag niet te klein worden en je moet hun bijwoonst wel melden. Doe je dit niet, dan kunnen we je een boete vragen, zelfs als deze persoon ondertussen niet meer bij je woont.

Heb je problemen om je huur te betalen? Praat erover met ons. Je kan ons bellen, e-mailen of langskomen tijdens een contactmoment of na een afspraak.

Wacht niet te lang om ons te informeren. We zoeken samen met jou een oplossing. 

Verhuizen

Wil je verhuizen? Dan moet je de huur opzeggen.

Hoe zeg ik de woning op?

Je kunt je huur alleen opzeggen met een aangetekende brief of door een opzegdocument in onze kantoren in te vullen. Je ontvangt van ons dan een bevestiging dat je je opzeg gaf.
Enkel e-mailen of telefoneren is niet genoeg.
De opzegging geldt alleen voor de persoon die de opzeg doet. Wil het ganse gezin de woning verlaten, dan moet iedereen die ouder is dan 18 jaar en mee de woning huurt, het opzegdocument ondertekenen.

Hoelang duurt de opzeg?

Als iedereen uit de woning vertrekt, dan duurt de opzegtermijn drie maanden. Die termijn begint te lopen op de eerste dag van de maand die volgt op de maand waarin de opzegging werd gegeven.
Bijvoorbeeld: Je stuurt ons een aangetekende brief met daarin jouw opzeg op 12 augustus. Wij ontvangen de brief op 14 augustus. De opzegtermijn start op 1 september en duurt tot en met 30 november.
Als de laatste overblijvende huurder (in het geval van een gezin) overlijdt of verhuist naar een rust- en verzorgingstehuis, dan geldt een kortere opzegperiode van één maand.

Laat de woning in goede staat achter

Tijdens de opzegperiode plannen we tijdens een huisbezoek hoe en wanner je de woning zal verlaten, we maken hier samen afspraken over.
Voor je verhuist, moet je de woning proper maken en in een goede staat aan ons teruggeven. Dat controleren we tijdens de plaatsbeschrijving, die we ook al maakten toen je in de woning kwam wonen. Is alles is orde, dan krijg je jouw waarborg terug. Je geeft jouw sleutels af aan de medewerker die de plaatsbeschrijving doet.
Tijdens de plaatsbeschrijving nemen we ook samen de meterstanden van gas, water en elektriciteit op. Laat ze dus niet afsluiten.

Tips voor een vlotte verhuis

Betaal je huur tot en met de laatste maand van je opzegperiode.
Zorg dat de woning volledig ontruimd is bij het einde van de huurovereenkomst, volgens de afspraken.
Vraag op tijd de overdrachtsformulieren aan voor jouw telefoon, internet en/of kabel-tv.We spreken tijdens de plaatsbeschrijving af wie de energieleverancier op de hoogte brengt van de verhuis, door hen de verhuisfiche met de meterstanden te bezorgen. Laat zeker geen meters afsluiten.
Lees ook de tips op de website van de Vlaamse Regulator van de energiemarkt of Vreg
Geef je adreswijziging door aan het gemeentebestuur en BPost. Bpost heeft een betalende verhuisservice DoMyMove die zorgt dat je post enkele maanden wordt doorgestuurd naar je nieuwe adres.

Tips

Water is kostbaar, wees zuinig

We geven je enkele tips om water te besparen:

  • Neem een douche in plaats van een bad. Een vol bad bevat ongeveer 120 liter, terwijl een gemiddelde douchebeurt ongeveer 60 liter verbruikt.
  • Als je een nieuwe wasmachine of vaatwasser moet kopen, kies dan voor een energiezuinig toestel met label A+ of beter. Check zeker bij Eandis of je in aanmerking komt voor een premie voor de aankoop van een energiezuinig toestel.
  • Draai altijd de kraan toe als je jouw tanden poetst.
  • Leg steeds een deksel op je pan, zo verdampt er minder water.
  • Laat je wasmachine of vaatwasser alleen maar draaien als die vol zit.

Ook een lekkende kraan of een doorlopende toilet heeft een groot effect op je waterfactuur. Druppen er 10 druppels per minuut uit je kraan? Dan betaal je al snel 17 euro extra op je jaarlijkse waterfactuur. Voor een toilet dat blijft lopen, ben je al snel 900 euro per jaar (of 75 euro per maand) kwijt. 

Laat een lekkende kraan of doorlopend toilet dus snel repareren. De reparatie betaal jij als huurder zelf. 

Voorkomen is nog belangrijker. We geven je een aantal tips:

  • Ontkalk elk jaar je kranen. Gebruik azijn voor kranen.
  • Vervang dichtingsringetjes als je merkt dat er water begint door te sijpelen. 
  • Draai elk jaar de afsluitkraantjes achter de toilet en gootsteen eens dicht en weer open.
  • Zorg dat de waterleiding niet bevriest op plaatsen waar het zeer koud is (bijvoorbeeld de garage). Bescherm de waterteller, de leiding en de kranen met isolatiemateriaal of dekens. 

Frisse lucht binnenlaten

Wist je dat we gemiddeld 85% van ons leven binnenshuis doorbrengen? Dan weet je meteen hoe belangrijk het is om van je huis een gezonde leefomgeving te maken. 

Koken, verwarmen, stofzuigen, strijken en zelfs gewoon ademhalen: allemaal brengen ze zaken in de lucht die je ziek kunnen maken. Zonder frisse lucht krijg je vaker hoofdpijn en word je makkelijker ziek. Ook maakt slechte lucht jouw woning vochtig en creëert het schimmels.

Ventileren en verluchten is de boodschap:

  • Zet ’s morgens en ’s avonds enkele ramen wijd open. Zelfs voor een kwartier of half uur heeft dat al effect. 
  • Hou verluchtingsroosters vrij. Plak ze niet af.
  • Nam je een douche of bad? Zet de dichtstbijzijnde raam open.
  • Kook je? Zet dan de dampkap op en het raam open.
  • Droog je kleren in je woning? Zet ook hier een raam open.

Ook in de winter is het de moeite de ramen kort open te zetten: frisse lucht maakt je huis droger. En droge lucht vraagt minder energie om op te warmen. Dus je verbruikt minder energie.

Je leest meer info over verluchten en ventileren in een publicatie van de Vlaamse overheid.

Energie besparen door kleine aanpassingen

Met enkele kleine aanpassingen beperk je jouw energieverbruik, de meeste kosten je niks!

  • De ideale temperatuur voor de slaapkamer is 18 graden. Voor de keuken en living is dat eerder 21 graden. Maar trek gerust een extra trui aan en bespaar 7% energie door de verwarming één graad lager te zetten.
  • Laat ’s nachts of overdag als er niemand thuis is de temperatuur in je leefruimten zakken tot 15 of 16 graden.
  • Zorg dat je ramen proper zijn en open altijd je gordijnen, dan kan de zon je woning verwarmen.
  • Een kamer bijverwarmen met een elektrisch toestel doe je beter niet.
  • Kies voor spaarlampen of (warmwitte) led-lampen op plaatsen in je woning waar vaak het licht brandt. Schakel lampen altijd uit tenzij je onmiddellijk terugkeert.
  • Ontdooi geregeld je koelkast en vriezer want een ijslaag zorgt voor een hoger verbruik. Zet geen warme voedingswaren in je koelkast. Laat ingevroren eten ontdooien in je koelkast: ze helpen je koelkast koud te houden. Een volle koelkast verbruikt meer energie dus beperk de inhoud.
  • Schakel toestellen zoals een televisie volledig uit met de aan/uit-knop: in stand-by verbruikt het toestel nog altijd energie. 

Voor meer tips kijk je op de website van Energiesparen.

Afval verminderen en goed sorteren

Beperk je afval door deze tips:

  • Plak een sticker ‘geen reclame’ op je brievenbus. Dan krijg je minder papier toe.
  • Koop geen dingen in de winkel die extra verpakt zijn.
  • Breng oude kleren naar een kledingschuif. Die staan vaak op de parking van een supermarkt. Breng vervallen medicijnen terug naar de apotheker.

Wie afval op een verkeerde plaats achterlaat, doet aan sluikstorten. 
Dat is dom want:

  • Het maakt jouw woonomgeving ongezellig.
  • Muizen, duiven, ratten en andere ongedierte komen naar je gebouw.
  • Je geeft andere mensen vuil werk. Zij moeten alles poetsen en proper maken.
  • Je krijgt een boete tot 350 euro als de politie jou betrapt.

Weet je niet goed waar je je afval moet weggooien? Vraag het aan je buur, de gemeente of ons verhuurkantoor. Er zijn genoeg mensen die je kunnen helpen.

Terug

    Benieuwd? vragen? Wij helpen u graag verder!

    HUURDERS

    Op afspraak

    MELDPUNT TECHNISCHE MELDINGEN

    0475 80 02 35 - herstellingen@depoortvzw.be

    Neem contact op